ASTRA – Primul Automobil fabricat în România !

În anul 1908 a fost înfințată la Arad, prima fabrică de automobile din Austro-Ungaria:  MAGYAR AUTOMOBIL RÉSZVÉNY TÁRSASÁG ARAD, prescurtat MARTA.

Informatii despre istoria Aradului si dezvoltarea fabricii în timpul Austro-Ungariei și până la Unirea cu Regatul României din anul 1919 găsiti aici și aici.

În anul 1920 a luat ființă Uzina de Vagoane ASTRA ARAD: Fabrică de vehicule de cale ferată, locomotive, tramvaie, automobile, etc.   Așadar am început să caut automobilele… ASTRA!

AUTOMOBILELE ASTRA SUNT PRIMELE AUTOMOBILE FABRICATE ÎN ROMÂNIA !astra2

astra3

Singurele fotografii ale unui automobil ASTRA le-am gasit pe pagina de internet a  Muzeului Naţional de Istorie a României chiar daca informatii scrise mai există. Acestea se află în colecţia Muzeului şi au făcut parte din proiectul de digitalizare Expoziţiei şi Târgului de Mostre a Industriei Româneşti, care a avut loc în Parcul Carol din Bucureşti, în anul 1921. 

În fotografii sunt vizibile autobuzul ASTRA, autoturismul ASTRA și în spatele acestora trei tipuri vagoane de tren ASTRA –  expuse în Pavilionul ASTRA!astra2

astra3

Dacă autobuzele, camioanele și vagoanele de tren au fost fabricate în serie, datorită comenzilor primite de la Statul Român prin intermediul C.F.R., automobilele au fost fabricate între anii 1921 și 1923, se pare doar în câteva exemplare.

După părerea mea, articolul de unde am găsit această informație conține o eroare (nu este precizată sursa informației pentru a fi verificată): capacitatea cilindrică a motoarelor cu 4 cilindri cu care erau dotate automobilele, camioanele și autobuzele nu putea să fie de 8 Litri ! (8.000 cmc). Privind dimensiunea capotei motorului, acesta este pentru un motor mic, probabil de 2-3,5 Litri, motor cu 4 cilindri dispuși în linie. Pe de altă parte, un motor de 8 litri ar fi trebuit să aiba cel putin 6 cilindri, optim 8 cilindri dispuși în linie, iar asta ar fi insemnat un habitaclu mult mai mare.

Estimez că automobilele au fost dotate cu motoarele de la fostele automobile MARTA sau versiuni îmbunătățite ale acestora: motoare cu 4 cilindri în linie de 20 CP la autoturisme, respectiv de 30 si 40 CP la autobuze și autocamioane.

În anul 1923, s-a înființat o secție nouă: Fabrica de Avioane ASTRA ce a preluat echipamentele și utilajele fostei fabrici de automobile MARTA unde s-au fabricat si autovehiculele ASTRA, fiind continuată doar producția avioanelor si motoarelor de avioane.

În  toamna anului 1925, au fost mutate la Brasov unde a luat ființă I.A.R. – Industria Aeronautică Română.

Închei cu o informație care nu a mai apărut până acum în presa scrisă.

În Timișoara, în perioada interbelică a circulat unul dintre cele câteva autoturisme ASTRA fabricate!

Mașina a fost înregistrată sub numărul de circulație 157-TMS și a apartinut lui Deutsch Iacob ce a locuit pe strada Dacilor la nr.56 așa cum reiese din Anuarul Tuturor Automobilelor și Trăsurilor din România, pagina 814, întocmit de E.Cusin.

Articolul complet il gasiti in cartea mea.

Rog cititorii care dețin informații suplimentare (articole, fotografii, reclame, documente, etc.) despre autoturismele ASTRA și doresc să contribuie la completarea articolului, să mă contacteze la numărul de telefon 0756.194.696 sau pe email: vladfordv8@gmail.com pentru a redescoperi istoria automobilismului din țara noastră. Vă mulțumesc.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.